دکتر اسدالله اسدی گرمارودی؛
در مراسم اختتامیه اجلاس سراسری مسؤولان بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان
دکتر اسدالله اسدی گرمارودی؛
در مراسم اختتامیه اجلاس سراسری مسؤولان بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان
سخنران مراسم اختتامیه اجلاس سراسری مسؤولان بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان کشور، دکتر اسدالله اسدی گرمارودی بود که سخنانش را تحت عنوان «عرصه آفرینش، حکمرانی و دادگری در دو عرصه کرامت و قسط» ارائه داد و به تبیین جایگاه بسیج اساتید در دانشگاه فرهنگیان پرداخت.
وی با یادآوری این نکته که انسان در قرآن، خلیفه خدا معرفی شده و خداوند هم آفرینش نظام هستی و مخلوقات را بر دو قلمرو کرامت و عدالت، همراه با شعور و حکمت و معنا بنا نهاده، آن هم بهگونهای که برابر آموزههای قرآنی، هر مخلوقی برخوردار از کرامت خاص خود به شکل جورچینی در موضع و جایگاهی متناسب در مجموعه نظام هستی در تحقق هدف غایی نقش آفرینی مشارکتی ایفا مینماید و انسان در این میان، به عنوان اشرف مخلوقات و خلیفه خدا و برخوردار از احسن تقویم و برجسته ترین کرامت ذاتی است، بسیج اساتید را با الگوپذیری از این صفات خدایی که در آدمی به عنوان خلیفه الله به ودیعه نهاده شده، تاکید کرد که میبایست در آفرینش برنامهها و ساختارسازیها با رویکرد کرامت بخشی و عدالت محوری، به دور از هر افراط و تفریطی نقش آفرینی کرد؛ همچنان که خداوند تکلیف ما لایطاق را در حکمرانی بر مبنای آیه «لایکلف الله نفسا الا وسعها » مردود شمرده، بسیج اساتید هم میبایست در حکمرانی، با نگاه کرامت و عدالت، با مخاطبان مواجه شود تا این تشکیلات به خوبی ایفای نقش نماید؛ همچنین الگوپذیری بسیج اساتید در دادگری، میبایست با سرمشق گرفتن از آموزهی قرآنی «ان الله لا یظلم مثقال ذره» باشد.
دکتر اسدی گرمارودی، بر مبنای این تبیین، عرصه بسیج اساتید را عرصهای با بار معنایی پویا توصیف کرد و به جایگاه بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان، در منظومه اساتید کشور پرداخت و گفت: بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان، یک نهاد صرفاً تشکیلاتی یا سیاسی نیست، بلکه یک کنشگر علمی-تربیتی-تمدنی است که در تقاطع سه مأموریت اصلی قرار دارد:
- نقش استاد دانشگاه با تولید علم و تربیت معلم؛
- نقش دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تربیت سرمایه انسانی آموزش و پرورش؛
- نقش بسیج اساتید به عنوان هدایت علمی و گفتمانی انقلاب اسلامی.
به همین منظور، بسیج اساتید فرهنگیان را اینگونه تعریف و توصیف نمود:
«بسیج اساتید فرهنگیان، شبکهای از اساتید متعهد انقلابی و صاحب نظر که مأموریت آنها، هدایت علمی تربیتی و گفتمانی نظام تربیت معلم کشور در راستای تحقق تعلیم و تربیت تراز تمدن اسلامی است.»
بر این اساس، برای بسیج اساتید فرهنگیان، سه مأموریت مهم را ضروری است:
- مأموریت علمی و مسأله محور
- مأموریت گفتمانی و فکری
- ماموریت تمدنی و آیندهنگری
در راستای این مأموریتها، نقش بسیج اساتید فرهنگیان را در تبیین:
- معلم به عنوان مربی تمدنی، نه صرفاً منفعل کننده محتوا
- بازخوانی الگوی معلم در اندیشه امامین انقلاب
- تولید ادبیات علمی درباره شأن و رسالت معلم را در راستای هویت حرفهای و انقلابی معلم در سال ۱۴۰۴ ضروری دانست.
دکتر اسدی گرمارودی، کمک به طراحی الگوی دانشگاه فرهنگیان در تراز انقلاب اسلامی و مطالبهگری علمی و دلسوزانه از مدیران و فعال سازی اساتید دغدغهمند، مومن و متعهد در فرایند تحول را جهت مقابله علمی با نفوذ گفتمانهای تربیتی غیربومی از طریق تشکیل حلقههای اندیشهورز و اتاق فکر و تحول، ضروری دانست.
وی در پایان، در راستای تبیین جایگاه بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان، پیشنویس برنامه عملیاتی یک ساله بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۵ را ارائه نمود که مقرر شد در شورای مرکزی مسؤولان کارگروههای مشورتی و هماندیشی بسیج اساتید فرهنگیان، مورد مداقه قرار گیرد و با نهاییسازی و توزیع آن، نسبت به تعیین مشارکت هر یک از کانونهای بسیج اساتید استانی، جهت اجرای برنامه ها اقدام عملی انجام پذیرد.