مدیریت امور پردیس های استان تهران

آیت الله صدیقی، امام جمعه تهران در دانشگاه فرهنگیان بیان کرد:

معلمی رنگ خدا گرفتن و اولین صفت او سعه صدر است

آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در جمع همکاران سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان به مناسبت ولادت باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع) ضمن تبریک این میلاد مسعود با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به تبیین ویژگی های نبی اکرم از توصیف قرآن و آموزه های آن برای معلمان و کارکنان پرداخت.

در این مراسم آیت الله صدیقی پرهیز از تنگ نظری و داشتن سعه صدر و بلند نظری را از ویژگی های پیامبر برشمرد و گفت: ایشان در  بحث، سوال و جهالت مردم وازدگی نشان نمی داد، پیغمبر برای مردم طبیب بود برای کسی رقیب نبود ، اولین صفت در معلمی برای تربیت  نیز داشتن سعه صدر است.

وی با اشاره بر پاداشی بزرگ برای روشنگری و هدایت در مسائل سازنده و نیاز بشر نزد خداوند متعال، اظهار کرد:  معلمی خیلی ارزش دارد، خدا نکند معلم قیمت خود را همین حقوق ناچیز بداند والله چنین نیست، معلمی رنگ خدا گرفتن است.

امام جمعه موقت تهران، با تاکید بر شرح صدر پیامبر در برخورد با لجاجت ها و دشمنی ها حتی در قدرت و فتح مکه و با اشاره به سعه صدر امامین انقلاب و رهبری معظم به خصوص در جریان فتنه، افزود: معلم عصبانی نمیشود با معلم دیگر رقابت نمی کند، معلم تبعیضی در کلاس به هیچ وجه روا نمی دارد، سوء ادب یک محصل را به عکس العمل نمی کشاند، در برخورد رعایت انصاف و عدالت و دادن حق گرفتار تنگ نظری و ضیغ صدر نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه انسان در خوشترین حالات خود گرفتار رنج و مشقت است، خاطر نشان کرد: اینجا جای عیاشی نیست جای کار،  اینجا جبهه، مزرعه و کلاس است آمده اید که خودسازی کنید، حال انسانی که گرفتاری های زیادی او را در زندگی تحت فشار قرار می دهد راهش چیست؟

آیت الله صدیقی افزود: باید بپذیریم این عالم، عالم کار،  تحمل،  صبر، استقامت، آموزش و درگیری با آسیب ها و آفت هاست، و این مشکلات قابل حل نیست هر مشکلی حل کنی در کنارش چند مشکل حل نشده متولد می شود؛ پس چگونه این بارها را حمل کنیم با شرح صدر؛  کسانی که شرح صدر دارند دستپاچه نمی شوند خود بین نیستند، دیگران را سهیم می کنند، از تجربه دیگران استفاده می کنند، انتقاد پذیر هستند و با منتقدین خود عنادپیدا نمی کنند، دنبال چاپلوس ها نیستند و واقعا علاقه دارن که عیب خود را برطرف کند.

وی با بیان اینکه انسان در سختی ها ساخته می شود، گفت:  شرح صدر باعث می شود انسان بتواند از عقول دیگران استفاده کند  و از تجارب و انتقاد دیگران بهره بگیرد؛ همه عالم برای شما کلاس درس است از همه چیزش می توانید درس بگیرید و بهترین امر سازنده برای انسان، دشمن است، خدا چرا شیطان را مجال داده برای اینکه اگر نبود ما واکسینه نمی شدیم و در خطرها زود از بین می رفتیم، انسان در سختی ها ساخته می شود.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به آیاتی که خداوند کودکی پیغمبر و قدرت ایشان را یادآور می شود، بر اهمیت تامل در گذشته و اهمیت آگاهی نسل چهارم انقلاب از وضعیت قبل از انقلاب، حکام آن زمان و ویژگی ها امام (ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید کرد.

وی آیین پیغمبر را به وسعت همه نسل ها عنوان و تصریح کرد: خدای پیامبر، قرآن و عترت برای تمام انصار و اعصار تا قیامت است، دینی آورده که هر روز می جوشد و سخن نو دارد، کلی نگر و جامع سخن گفت و نیازهای بشر رو خوب احصاءکرده است.

آیتالله صدیقی ادامه داد: هرکس بخواهد سرمایه انسانی پیدا کند باید سر سفره پیغمبر بیاید ایشان هم دبستان تاسیس کرد هم سفره گسترد هم خوراک فکری و هم خوراک جسمی.

وی با تاکید بر اهمیت نماز شب بویژه برای کسانی که مسئولیت سنگینی بر دوش دارند، گفت: اگر بخواهی روز مردم را روشن کنی باید شب نور بگیری، اگر کسی بخواهد مربی موثری باشد،  نفوس را تزکیه کند و ادم بسازد، بدون سحر ادمیت گیرش نمیاد لذا بر پیامبر نماز شب واجب بود هرکس مسئولیتش سنگین تر باشد باید یاد خدا بر دل و نام خدا بر زبانش دائمی باشد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه هرکس اب حیات می خواهد اب حیات خدا وقت سحر است، افزود:  لذا برای رهبر، معلم، مذکی، الگو و زمامدار نماز شب واجب است، تا در شب آدم وصل نشود روز دریای کار تو را مشغول می کند، ارتباط سحر ادم را از نظر اخلاقی و از نظر صیانت در مقابل هوای نفس بیمه می کند.

وی با اشاره به دستگاه قضاء و اهمیت هدایت و نجات انسان ها از بیراهه، خاطر نشان کرد: اسلام نیامده که در زندگی مردم را زندان کند آمده مردم را از زندان نفس ازاد کند این زندان بیرون، منشاء اش زندان درون است، تربیت قضات و انسان ها بر دوش شماست و ما هرچه داریم از معلمین.

آیت الله صدیقی اظهار کرد:  اینکه چه کسی مسئول، چه کسی پدر، چه کسی پاسخگو و ...  معلم در جان مردم می کارد.

وی در ادامه تصریح کرد:  خداوند به پیامبر فرمود ما تو را یتیم و فقیر بزرگ کردیم که به فکر یتیمان و فقرا باشی، درد نکشیده نمی تواند ادم بسازد، چرا شهید رجایی الگو ماند چون معلم بود می فهمید، اینجا جای رفاه شخصی نیست باید عاشق باشی؛ عالم از درد اندیشه می کند اما عاشق فداکاری می کند اگر بخواهید در دین و ایین تان معما برایتان حل شود بروید دنبال عشق، عاشق طلبکار نیست، اینها که طلبکار نظام، شهدا، ولایت و مردم هستند مهر و محبتی در دلشان نیست، ادمهای دنیا گرایی هستند.

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به روایتی از امام صادق با بیان اینکه  اگر کسی ادم گمراهی یا ادم  الوده و ناراحتی را از مسیر انحرافی بیاورد به مسیر مستقیم صاحب زندگی کند این احیا است و اگر بلعکس با عمل خشونت و تبعیضش و... باعث شود از دین و خوبی ها زده شوند این را کشته، تصریح کرد: در روز قیامت ادم سازی کردن و دلها را با خدا اشتی دادن و مردم را با خدا اشنا کردن اینها در نامه عمل شان احیا یک نسل است این ارزش گذاری اسلام به حقوق بشر، جز اسلام چه کسی می تواند اینطور تبیین کند.

وی با بیان اینکه اگر انسان بخواهد جامعه را پاک کند باید از خود شروع کند و اول لباس های خود را تمیز کند، خاطر نشان کرد: صفات خودت پوشش ات است ادم شجاع به شجاعت، ادم سخی به سخاوت، ادم عابد به عبادت، ادم عادل به عدالت شناخته می شود، صفات لباس ماست اول صفات خود را درست کنید.

آیت الله صدیقی مرحله دوم را خانواده عنوان و اظهار کرد: خیلی از معلمان روحانیون و خطباء از همسران و فرزندان خود غافل اند، پیغمبر می فرماید تو که می خواهی جامعه را بسازی اول خودت بعد خانواده ات، معلمی که از خانواده خود خاطر جمع نیست به چه ارامشی میاید و بچه های مردم را به امانت تحویل گرفته که به امام زمان انسان ساخته شده ای تحویل بدهد

وی در پایان خاطر نشان کرد:  در مرحله سوم رفقا و اطرافیان، تمام روسا باید حواسشان جمع باشد، اطرافیان خوب انتخاب کنید با آدم های بد مانوس نباشید.

 


نظرات کاربران