مدیریت امور پردیس های استان تهران

روزی ماندگار در تاریخ تربیت معلم استان تهران:

برگزاری بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در دارالفنون

روز سه شنبه مدرسه دارالفنون میزبان مراسم نکوداشت صد سالگی تربیت معلم در ایران و بزرگداشت مراسم هفته پژوهش دانشگاه فرهنگیان استان تهران بود.

 

 

در این مراسم که به قدوم پیشکسوتان تربیت معلم آراسته  شده بود ، نماینده مجلس شورای اسلامی دکتر احمدی لاشکی ، نماینده نهاد مقام رهبری در دانشگاه فرهنگیان دکتر دادگر ، معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه دکتر روشندل و دکتر علی نژاد ، مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران آقای صیدلو نیز حضور داشتند.

 

مراسم پس از تلاوت آیات قرآن با پخش کلیپی از حضور بهاری رهبر انقلاب در پردیس نسیبه تهران آغاز شد . در ابتدا دکتر داریوش شرفی رییس کمیته اجرایی ستاد نکوداشت یکصد سالگی تربیت معلم با مرور کوتاهی بر فراز و فرودهای تربیت معلم در ایران به تبیین نحوه تشکیل ستاد نکوداشت و کمیته های اجرایی، علمی، تبلیغات و پشتیبانی پرداخت. معاون توسعه منابع و امور دانشجویی استان تهران از زحمات کمیته علمی در بررسی، جمع آوری و تدوین اسناد و مدارک مربوط به تربیت معلم استان تهران با روش مصاحبه و تحقیق میدانی به سرپرستی دکتر بازوبندی تشکر کرد.وی زحمات کمیته تبلیغات و پشتیبانی با ریاست دکترعلی  بلاغی و دکترمسیح اله بخشی جهرمی را در تبلیغات محیطی مثل بنر و پوسترها، تهیه تمبر یادبود اختصاصی ، تندیس نکوداشت، ویژه نامه صد سالگی تربیت معلم و هماهنگیهای برگزاری مراسم ستود.شرفی برگزاری مراسم مطابق شیوه نامه ستاد نکوداشت را نتیجه کار تیمی همه سرپرستان مراکز و پردیسها و کارکنان استان تهران دانست.

 

 

مجری مراسم دکتر زهره میرسپاسی پس از تلاوت متن دعوتنامه از میزبان مراسم دکتر انصاری راد دعوت نمود تا در جایگاه حضور یابد.مدیریت امور پردیس های استان تهران ضمن عرض خیر مقدم به حضار ، برگزاری مراسم نکوداشت تربیت معلم استان تهران در دارالفنون را ادای احترام به امیر کبیر و روحیه فراگیری  دانش و فن در ایرانیان بر شمرد. دکتر انصاری راد از شهیدان رجایی و باهنر نام برد و خاطر نشان کرد تمام کسانی که در مراکز تصمیم گیری جمهوری اسلامی ایران عناصری تاثیر گذار بوده اند رد پایی در تربیت معلم دارند، یا در تربیت معلم تحصیل کرده اند و یا تدریس در مراکز تربیت معلم را در کارنامه خود دارند. وی مهجور ماندن تربیت معلم را جزو معضلات فعلی برشمرد و افزود: " اساس و بنیان کار در تربیت معلم ، تربیت محور شدن کلاسهای درس است. رویکرد توحیدی ، ایمان و اخلاص محوری در تربیت دانشجو معلمان جزو عناصری است که به خاطر اهمیت تربیت معلمان تراز جمهوری اسلامی باید جدی گرفته شود". مدیریت امور پردیس های استان تهران با تبیین وظیفه خطیری که بر عهده تربیت معلم کشور نهاده شده است توسعه کمی این دانشگاه را جزو رئوسی بر شمرد که باید به آن توجه شود.

 

 

در ادامه حجت الاسلام دادگر با پاس داشتن یاد و خاطره شهدای تربیت معلم و تسلیت وفات آیت الله شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد : اکنون که درآستانه یکصد سالگی تربیت معلم و چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم باید قادر به ارائه مدلی قابل اجرا و مورد تفاهم  از تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی باشیم . وی افزود: از آنجا که تعلیم و تربیت شرط اساسی تعالی انسان است و مهمترین نهاد اجتماعی کشور آموزش و پرورش است اگر نتوانیم مدل تربیت معلم شایسته جمهوری اسلامی ایران را بر اساس سند تحول بنیادین ارائه دهیم ، در اذهان عمومی ناکارآمدی دانشگاه فرهنگیان القا خواهد شد که خسران جبران ناپذیریست.دادگر با اشاره به حضور بصیرانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد : امروز همه کسانی که دل در گرو انقلاب و اسلام دارند باید برای رفع مشکلات تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان گام بردارند.وی حضور داوطلبانه دانشجو معلمان در میدان تعلیم و تربیت را جامه عمل پوشاندن به بخش بزرگی از برنامه درسی یعنی شنیدن تجربیات اساتید و پیشکسوتان و استفاده کردن از آنها و اشاعه آنها دانست.

 

 

کلیپ مصاحبه با پیشکسوتان شور و شوق را به میان حضار آورد .استاد حسین جنیدی جعفری استاد تربیت معلم پیشوا از اقیانوس بودن معلم و تحول و تعالی هر روز او گفت.عبدالله طاهرخوانی دانش آموخته دانشگاه تهران با خاطره گویی اشک و لبخند را در هم آمیخت . استاد اشرفی زاده شرط معلمی را جوهری از دلسوزی و همدلی دانست که در میان خانواده های فرهنگی بیشتر یافت می شود و خانم استاد نقدی از امید به زندگی و لذت بردن از لحظه ها گفت .

 

 

سخنران بعدی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بود. دکتر احمدی لاشکی با اشاره به حضور رهبر انقلاب در دانشگاه فرهنگیان و زیر بنایی خواندن کار آموزش و پرورش توسط ایشان تاکید کرد : آموختن شیوه زندگی و استاد پژوهنده بودن به معنی اثر گذاری بر نسل آینده است .

احمدی لاشکی با اشاره به مشکلاتی مانند فقدان ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش ، بازنگری های متعدد و زودهنگام در کتب درسی و ...کمبود بودجه را همچنان اصلی ترین مشکل این وزارتخانه دانست و افزود : امروز که چهارده میلیون و سیصد هزار دانش آموز را اداره می کنیم باید بدانیم قلب و ذهن دانش آموز در دست معلم اوست. اگر معلم از کالای ایرانی حمایت کند هر دانش آموز سفیری برای این حمایت در خانواده و جامعه خواهد بود و اثرگذاری که این معلم دارد برگزاری هزاران سمپوزیوم و همایش در باب حمایت از کالای ایرانی  ندارد.

 نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به دغدغه های دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان درباره بودجه و ردیف استخدامی و اعضای هیات علمی این دانشگاه ، تاکید نمود:" اگر بهترین کتب و کلاس ها و امکانات را هم داشته باشیم ولی معلم شایسته و توانمند نداشته باشیم هیچ اتفاقی نمی افتد . قلب و عصاره سند تحول بنیادین توجه به معلمان و دانشجو معلمان است."

 وی حل مشکلات جمهوری اسلامی را در گرو آموزش صحیح معلمانی دانست  که برای تربیت نسل آینده به کلاسهای درس می روند ،و از دولت و مجلس و سایر نهادها خواست که در خدمت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم کشور باشند.

 

 

استاد میرسپاسی، مجری مراسم که شاگردی استاد احمد صافی را افتخار خود می دانست، دکتر صافی را پشت تریبون دعوت نمود. دکتر صافی با خطاب قرار دادن دانشجو معلمان برگزیده و فرهیخته حاضر در سالن، نعمت یاد دادن و یادگرفتن را قدر نهاد و خاطره انتخاب شغل شریف معلمی را با تجارب سالهای تدریس پیوند زد. وی توصیه بزرگان بر عالم شدن، قانع نشدن در علم و آموزش و پیوند زدن روح و جان کودکان با خالق هستی را اساسی ترین اصول در معلمی دانست. تشویق مکرر حضار حین سخنرانی وی اهمیت جاذبه استادی ، تلفیق شعر و ادبیات با تدریس و تحسین یادگیرنده را بار دیگر اثبات نمود.

استاد اشرفی زاده نیز بر دانستن قدر و منزلت معلمی و قابل قیاس نبودن لذتهای معنوی این حرفه با دیگر شغل ها و پیشه ها تاکید کرد. وی که از حضور تنی چند از استادان حاضر که روزی دانشجوی او بوده اند به شعف آمده بود ، خرسندی آینده این شغل را برای دانشجو معلمان غیر قابل توصیف خواند.


 

سخنران بعدی دکتر روشندل معاون آموزشی دانشگاه بود که به اهمیت تربیت معلم در جمهوری اسلامی پرداخت و عنوان کرد: معلم جزو امور وارداتی نیست بنابراین استقلال  خودکفایی ما در امر تربیت معلم بسیار مهم است.

دکتر روشندل با اشاره به جمله امیر کبیر که هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه معلمانش نمی تواند رشد کند ، تاسیس دارالفنون را نشانگر تحول خواهی و شروع رنسانس علمی در ایران دانست.

وی از حضور اساتید پیشکسوت تربیت معلم در مراسم تشکر کرد و با استناد به نوشتار دکتر صافی در باب تاریخ تربیت معلم ایران ، آموزش و پرورش را کلید فتح آینده دانست و معلمان را فاتحان علم و تمدن بشری خواند.

 معاون آموزشی دانشگاه با مرور پنج دوره در تاریخ تربیت معلم تعطیلی تدریجی مراکز تربیت معلم دردهه 90 را نتیجه پذیرش بی رویه دانشجو در کشور و عدم پیش بینی بحران کمبود معلم دانست . وی افزود : در سال 1404 ما با کمبود 600 هزار معلم روبرو خواهیم بود و چون راه و مسیر تربیت معلم حرفه ای از این دانشگاه می گذرد دانشگاه هفت طرح به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده است که از این میان طرح سه ساله شدن کارشناسی دردانشگاه فرهنگیان و طرح کارشناسی ارشد دو ساله تربیت معلم بیشترین توفیق را کسب خواهند نمود.

روشندل اشاره کرد که شبانه روزی بودن تربیت معلم و حاکمیت کارورزی نظارت شده بر برنامه درسی نقاط قوت این دانشگاه در شکل گیری شخصیت و هویت معلمی است. وی با برشمردن چالشهای پیش روی این دانشگاه مانند عدم تخصیص بودجه کافی، دوگانگی مراجع سیاستگذاری، تطبیق وضعیت مدرسان و بازطراحی کتب درسی و گروههای آموزشی پیشنهاد طرح 10031 توسط دکتر خنیفر رییس دانشگاه را مسیر بلند مدت تربیت معلم کشور دانست. در طرح 10031، در 31 استان کشور زمینهای 100 هکتاری برای تاسیس دانشگاه جامع فرهنگیان پیش بینی شده است تا تربیت معلم کشور را که ماموریتی ملّی است و همکاری ملّی می طلبد ، محقق نماید.

 

 

پس از اضافه شدن معاون دانشجویی دانشگاه دکتر علی نژاد ، مراسم با رونمایی از تمبر نکوداشت صد سالگی تربیت معلم و امضای آن توسط اساتید و مهمانان مراسم دنبال شد. المانهای پرچم جمهوری اسلامی ایران ، برج میلاد و لوگوی دانشگاه فرهنگیان نمادهای اختصاصی تمبر یادبود بود.

 

 

در پایان مراسم از پژوهشگران برتر استان تهران در بخش اساتید ، کارکنان و دانشجویان تقدیر به عمل آمد .

 

 

جمع صمیمانه برگزار کنندگان مراسم و تقدیر شوندگان روی سن و گرفتن عکسهای یادگیری اساتید پیشکسوت و شاگردان قدیم آنها در کسوت استادی امروز ، با صحنه نمادین بوسه دکتر حسین نژاد بر دست استاد منتصری برای همیشه در حافظه ها ثبت شد.

 


نظرات کاربران