مدیریت امور پردیس های استان تهران

نشست و گفتگوی اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران با دکتر محمود امانی ، مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری

مدیر کل دفتر تالیف وزارت آموزش و پرورش در جمع اساتید دانشگاه فرهنگیان استان تهران:
ارتباط بین علم و آموزش، نقش پویای دانشگاه فرهنگیان است

به گزارش روابط عمومی مدیریت پردیس های استان تهران، محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در اولین نشست اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران که در مرکز آموزش عالی شهدای مکه تهران برگزار شد، با بیان این پرسش که نقش آفرینی و مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در تالیف و نقد کنب درسی چگونه می تواند باشد؟ به بیان مطالبی پرداخت.
وی با بیان خاطراتی از حضور در دانشگاه های  کشورهای اروپایی، تصریح کرد: در اکثر کشورهای دنیا مانند انگلیس، در رشته های ریاضی، دین، جغرافی، علوم انسانی و ... رشته های ترکیبی تلفیقی وجود دارد.
امانی طهرانی با بیان اینکه معلم باید آموزش دروس را بداند، اظهار داشت: به کارگیری دانش تربیتی به معنای عام و ارائه آن به صورت تخصصی در معلمان بسیار مهم است و حیات و هویت ما منوط به این است که در زمینه پی سی کی چقدر پیش رفته ایم.
مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: دانش پی سی کی ، از جنس تولیدی است و این موضوع هم برای استاد و هم برای دانشجو مطرح است.
امانی طهرانی افزود: هر فردی در کانال ذهنی خویش تولیداتی دارد، و تولید هر کس با دیگری فرق دارد به همین دلیل مطرح می شود که جنس دانش های تربیتی تخصصی تولیدی وغیر تکراری است.
وی با بیان برخی کاربردهای پی سی کی، تصریح کرد: هدف توسعه از جنس شایستگی دشوار است، انتظارات ، عملکردی است و پیچیدگی دارد، زیرا جهان پیچیده است.
مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه سخنان خویش، به بیان فرآیند چگونگی تالیف کتب درسی پرداخت.
امانی طهرانی ادامه داد: طرح درس از سال 2010  جای خود را به تدریس به یادگیری داده است و تعیین مسیر یادگیری از فرآیندهای تالیف کتب درسی است.
وی با بیان این پرسش که استاد دانشگاه فرهنگیان چگونه می تواند به بحث کتب درسی ورود پیدا کند؟ اظهار داشت: در تالیف کتب علمی، قدری علم و ذوق لازم است اما تالیف کتب درسی بسیار مشکل است.
مدیرکل دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: در کتب درسی موضوعی که بسیار باید پررنگ باشد، بحث پی سی کی است. و آن چیزی که مغفول بوده این دانش است و ارتباط بین علم و آموزش، نقش پویای دانشگاه فرهنگیان است.
در ادامه این مراسم، امانی طهرانی در خصوص برخی غلط ها در کتب درسی، توانایی های علمی، شخصیتی کارشناسان سازمان دفتر تالیف، تالیف کتب درسی و نظام آموزشی مطالبی بیان کرد.
گفتنی است در پایان این مراسم، برخی از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه فرهنگیان، پرسش هایی در خصوص کتب درسی، نقد بر کتب، نحوه ورود به سازمان پژوهش، استفاده بیشتر از تحصیلکرده های تربیت معلم و دوره های ضمن خدمت مطرح کردند.