رییس دانشگاه فرهنگیان استان تهران:
دانشگاه فرهنگیان با قدمت صد ساله به الگوهای خوبی از تربیت معلم رسیده است
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران با اشاره به قدمت بیش از ۱۰۵ ساله این دانشگاه در تربیت معلم، گفت: دانشگاه فرهنگیان اگر چه در بخش زیر ساخت ها دچار مشکل و کمبود است اما در حوزه های فرهنگی،تربیتی، وتشکل های دانشجویی جزو دانشگاه های برتر کشور است.
علی محمدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با تأکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان در نظام تعلیم و تربیت کشور اظهار کرد: این دانشگاه که در گذشته با عنوان دانشسراهای عالی فعالیت میکرده، هماکنون نیز با تکیه بر شیوههای خاص تربیت معلم از جمله کارورزی همزمان با تحصیل، در حال آموزش دانشجومعلمان است.
وی وجه تمایز این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاهها را کارورزی، روشهای نوین تدریس و فعالیتهای فرهنگی و تربیتی دانست و افزود: دانشجویان از سال دوم به مدارس اعزام شده و زیر نظر اساتید مجرب، آموزشهای عملی را دریافت میکنند.
محمدی با بیان اینکه شاخص استاد به دانشجو در برنامه توسعه هفتم باید یک به ۳۰ باشد، گفت: این نسبت در دانشگاه فرهنگیان حدود یک به ۷۰ و در برخی واحدها مانند تهران حتی یک به ۶۵ است. همچنین نسبت استاد به کارمند نیز بسیار پایین است و این امر نشاندهنده کمبود جدی در نیروی انسانی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران ضمن انتقاد از نبود انگیزه و مشوقهای کافی برای جذب اعضای هیأت علمی، گفت: با وجود این مشکلات، استقبال از دانشگاه فرهنگیان بسیار بالا رفته و امسال حدود ۳۰۰ نفر از رتبههای زیر هزار در این دانشگاه پذیرفته شدهاند. وی افزود: اگر نتوانیم زیرساختها و شرایط لازم برای این نخبگان را فراهم کنیم، ممکن است انگیزه هم کاهش یابد.
محمدی با اشاره به تعداد اعضای هیأت علمی رسمی این دانشگاه در استان تهران گفت: در حال حاضر ۳۰۳ عضو هیأت علمی داریم اما بخش زیادی از نیازمان را با استفاده از اساتید مدعو و حقالتدریسی تأمین میکنیم، که در بلندمدت برای کیفیت آموزش چالش ایجاد میکند.
وی با تقدیر از شورای عالی انقلاب فرهنگی بابت تصویب ساختار دانشگاه فرهنگیان به عنوان ۳۱ شعبه استانی، اظهار کرد: سازمان امور اداری و استخدامی نیز با افزایش پستهای ما از ۵ هزار به ۷۷۰۰ موافقت کرده که قابل تقدیر است، اما این عدد هنوز با نیاز واقعی ما که ۱۰۵۰۰ پست است فاصله دارد.
محمدی در ادامه گفت: با ۷۷۰۰ پست فعلی، شاخص هیأت علمی به دانشجو به ۵۱ به ۴۵ خواهد رسید، که همچنان با استاندارد فاصله دارد. وی تأکید کرد: محصول دانشگاه فرهنگیان مستقیماً وارد کلاس درس میشود و به آموزش نسل آینده کشور میپردازد، بنابراین توجه به زیرساختها و منابع انسانی این دانشگاه باید اولویت داشته باشد.
وی همچنین نسبت به سیاستهای جذب معلم از مسیر ماده ۲۸ انتقاد کرد و افزود: معلمان جذبشده از این طریق، به دلیل نداشتن آموزش کافی، از نظر مهارتی با فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان قابل مقایسه نیستند. به گفته او، مسیر اصلی تربیت معلم باید دانشگاه فرهنگیان باشد و استفاده از روشهای جایگزین باید صرفاً در شرایط اضطرار باشد.
محمدی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان ظرفیت آموزش بیش از دو برابر فعلی را دارد، گفت: در صورت تأمین استاد و امکانات، میتوانیم ظرفیت جذب را به ۴۰ هزار دانشجو در تهران افزایش دهیم.
وی از تشکیل کارگروه تحول در دانشگاه فرهنگیان در دفتر وزیر آموزش و پرورش خبر داد و افزود: وزیر آموزش و پرورش، به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، شناخت خوبی از مسائل دارد و این کارگروه بهطور جدی پیگیر برخی از مطالبات دانشجویان بوده است.
محمدی در ادامه گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریتگرا، بر تربیت محوری تمرکز دارد و دنبال رقابت در شاخصهای کمّی نیست. وی افزود: در دو سال اخیر پیشرفتهای خوبی در حوزه پژوهش و آموزش داشتهایم؛ از جمله افزایش مجلات علمی پژوهشی از ۲ یا ۳ عنوان به ۱۲ عنوان، و تخصصی شدن همایشهای علمی.
وی با اشاره به نقش معاونت منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش در پیشبینی نیاز سالانه به معلمان گفت: سیاستگذاری جذب دانشجو معلمان بر اساس بومیگزینی انجام میشود و بیش از ۹۰ درصد از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان تهران از شهرستانهای استان جذب میشوند.
محمدی با عذرخواهی از دانشجویان به دلیل برخی کمبودها، به ویژه در حوزه خوابگاهها، سلف سرویسها، آزمایشگاهها و ساختمانهای فرسوده، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان تهران از نظر فضاهای فیزیکی وضعیت مناسبی ندارد و ساختمانهای ۸۰ تا ۹۰ سالهای دارد که با شأن دانشجومعلمان همخوانی ندارد. من هم میخواهم که ساختمانهایی در شان معلمان داده شود.
وی گفت: کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان در برخی رشتهها حتی از دانشگاههای برتر کشور نیز بالاتر است، اما از نظر امکانات زیستی و رفاهی وضعیت مطلوبی ندارد. وی افزود: «رهبری معظم انقلاب بارها تأکید کردهاند که هزینه کردن برای تربیت معلم، سرمایهگذاری برای آینده کشور است.»
محمدی در پایان تأکید کرد: دانشگاهی که محصولش وارد مدرسه میشود و مسئولیت تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده دارد، باید از نظر منابع، ساختمان، اساتید و امکانات، در تراز بالاتری قرار گیرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران با اشاره به مشکلات مالی دانشجومعلمان، از وضعیت کسورات حقوقی و پرداخت هزینههای تحصیل انتقاد کرد و گفت: ما نیز راضی نیستیم که دانشجو معلم هزینه تحصیل خود را از حقوق اندکش پرداخت کند. انتظار داریم مجلس محترم همچون سایر دانشگاهها، منابع مالی لازم برای هزینههای جاری دانشگاه فرهنگیان را تأمین کند تا آموزش و پرورش مجبور نباشد از حقوق دانشجویان هزینهها را جبران کند.
وی افزود: در بخش عمرانی با کمکهای دولت طی یکی دو سال گذشته رشد خوبی داشتهایم، اما در بخش هزینهای هنوز سرانه مشخصی برای دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد. از مجلس درخواست میکنم که برای یکبار هم که شده، منابع جاری این دانشگاه را تأمین کند تا هم رضایت دانشجو جلب شود و هم ما به عنوان مسئولین دانشگاه تحت فشار دانشجویان نباشیم.
محمدی با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان در حوزههای فرهنگی، تربیتی، دینی، انقلابی و قرآنی جزو دانشگاههای برتر کشور است، گفت: معلمی که این مسیر را انتخاب میکند، فردی دغدغهمند است و هدف ما تربیت معلم کیفی، مهارتی و ششساعته است؛ یعنی معلمی که آموزش را در کنار تربیت زیباشناختی، هنری، سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، کارآفرینی، زیستی و بدنی دنبال کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بر تربیت همهجانبه و دغدغهمند تأکید دارد را اجرایی کنیم، باید از دانشگاه فرهنگیان آغاز کنیم و ابزار و بسترهای لازم را فراهم کنیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران با اشاره به حمله اخیر رژیم صهیونیستی و بازدیدش از خوابگاههای دانشجویان گفت: بدون اغراق میگویم که احساس و روحیه دانشجویان در آن لحظه شبیه فضای دهه ۶۰ بود. همانگونه که آن زمان دانشجویان تربیت معلم با ساکی برای جبهه آماده بودند، امروز نیز جوانان ما با همان انگیزه و باور در میدان هستند. علیرغم هجمههای فرهنگی، جوانان ما پای کار انقلاب و ارزشهای آن هستند.
محمدی افزود: امروز دانشجویان ما در خوابگاهها برای سراسر کشور محتوا تولید میکنند، نه فقط برای خودشان. تشکلهای مختلف دانشجویی اعم از فرهنگی، صنفی، سیاسی و اجتماعی با دغدغهمندی در حال فعالیت در برابر جنگ ترکیبی هستند.
وی نقش معلمان را در حفظ روحیه ایثار، شهادت و عرق ملی بیبدیل دانست و گفت: این مأموریت در سند تحول بنیادین نیز آمده و دانشجویان ما برای آن آمادگی کامل دارند. به طور خاص، در شرایط کنونی دانشجو معلمان با تولید کلیپ، دلنوشتههایی درباره شهدا و مقام معظم رهبری، نقش مؤثری در ترویج فرهنگ مقاومت دارند.
محمدی ادامه داد: آرزو دارم سند تحول بنیادین که همان تربیت ششساعته معلم است، به صورت کامل محقق شود. معلم ما نباید فقط دغدغه آموزش داشته باشد، بلکه باید در برابر تهدیدهای احتمالی، هدایتگر جامعه باشد.
وی افزود: یکی از کارشناسان صدا و سیما اخیراً آماری ارائه داد که نشان میدهد معلمان همچنان از معتمدترین اقشار در میان ۴۰ حرفه کشور هستند. بنابراین ضروری است که با سرمایهگذاری مؤثر در دانشگاه فرهنگیان، نیازهای زیرساختی و نیروی انسانی آن تأمین شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران در پایان گفت: گزینش و ارتقای اساتید و اعضای هیئت علمی باید گسترش یابد تا پاسخگوی دغدغههای تخصصی دانشجومعلمان باشد. اگر فرهنگ مقاومت قرار است به دانشآموزان منتقل شود، این مسیر از معلم میگذرد. دانشآموز باید افتخار کند که در مقابله با دشمنان، محتوای مؤثر تولید میکند و حتی آمادگی دفاع از کشور را دارد.
محمدی از مجلس و دولت محترم درخواست کرد که حمایت خود از دانشگاه فرهنگیان را متناسب با رهنمود های اخیر رهبر فرزانه انقلاب هماهنگ کنند.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان اگر چه در بخش زیر ساخت ها دچار مشکل و کمبود است اما در حوزه های فرهنگی،تربیتی، وتشکل های دانشجویی جزو دانشگاههای برتر کشور است.
رییس دانشگاه فرهنگیان استان تهران با بیان اینکه چشم انداز دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است تربیت محور، خاطر نشان کرد: با ماموریت تربیت معلم تراز جمهوری اسلامی و معلمان مهارتی و شش ساحتی زمینه تحقق سند تحول بنیادین را فراهم می کند.