با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیرآموزش و پرورش و رئیس دانشگاه فرهنگیان:
اولین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت در پردیس نسیبه تهران برگزار شد
با حضور دکتر محس حاجی میرزایی رئیس دفتررئیس جمهور، علیرضا کاظمی وزیرآموزش و پرورش و رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان و دکتر علی محمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان تهران، اولین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت در پردیس نسیبه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان تهران؛ ولین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت که به همت ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران برگزار شد.
لزوم کسب مرجعیت علمی دانشگاه فرهنگیان در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی در جهان
رجبعلی برزوئی رئیس دانشگاه فرهنگیان دراین همایش با اشاره به دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل اصلی نظام تعلیم و تربیت و از نظام های مهم این حوزه، گفت: نقطه گرانیگاه و شروع تعلیم و تربیت از تربیت معلم است.
وی کسب مرجعیت علمی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی در جهان را از وظایف و اهداف جدی دانشگاه عنوان کرد و بر استقبال از همکاری و مشارکت در این خصوص تاکید کرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه مایه افتخار این دانشگاه است که وزرای آموزش و پرورش همواره دغدغه مند و یا از خانواده تربیت معلم بوده اند، به نگاه ویژه و اولویت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم اشاره کرد.
وی همچنین ضمن قدردانی از حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از این دانشگاه با اشاره به اخذ 4 مصوبه دانشگاه در یکسال گذشته آن را نشانگر توجه و دغدغه مندی این شورا نسبت به این عرصه دانست.
برزوئی با بیان ضرورت و اهمیت برگزاری این همایش ابراز امیدواری کرد: ضمن تحقق اهداف و اثرگذاری لازم، بهره برداری مناسب و شایسته از این همایش در راستای ارتقا تربیت معلم و تعلیم و تربیت صورت گیرد.
نظام تعلیم و تربیت نقطه آغازین حرکت به سمت افق های روشن
محسن حاجی میرزایی وزیر پیشین آموزش و پرورش و رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: برای تعیین میزان بلوغ هرجامعه باید دید نسبت حکمرانی با مسائل چگونه است.
وی با بیان اینکه برخی تا مسائل در معرض حس قرار نگیرد به آن توجه و در مورد آن اقدام و عملی ندارند برخورد واکنشی دارند و برخی ها فراتر از حس، با فهم تجریدی و انتزاعی مسائل را پیش بینی، شناسایی و در قبال آن اقدامی انجام می دهند برخورد کنشی دارند، اظهار کرد: وقتی مسئله را رویت می کنند چه در مرحله حس و یا تجرید یا تلاش می کنند صورت مسئله و یا وجه آنچه ازار می دهد درمان کنند یا اهتمام می کنند به ریشه ها و نظام حکمرانی از این حیث که مسئله را کی مشاهده می کنند و چگونه با آن مواجه می شوند قابل طبقه بندی است.
رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر موضوع آموزش و پرورش به عنوان بنیادی ترین و ریشه ای ترین مسئله یک جامعه، خاطر نشان کرد: برای همه آنچه ما مطالبه می کنیم آموزش و پرورش نقطه عزیمت است.
وی در ادامه افزود: اگر بپذیریم که کیفیت نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی مهمترین سرمایه های یک جامعه برای حرکت به سمت افق های بالا و روشن است، نظام تعلیم و تربیت نقطه آغازین آن است.
وزیر پیشین آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع تعلیم و تربیت از موضوعاتی است که آرام و خزیده وارد شده و فرایند های آن تدریجی است، اظهار کرد: محصول این فرایند ها تمام بنیان های حیاتی جامعه را متاثر می کند.
وی با اشاره به فرصت بینظیر و طلایی نظام تعلیم و تربیت، برای تحقق آرمان های انقلاب، تصریح کرد: برای پاسداشت ارزش ها و اینکه بتوانیم جامعه خود را به سطحی از پیشرفت و تعالی برسانیم که قادر باشد در سند چشم انداز به نقطه مورد نظر و تصویری که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند برسد، باید به نظام تعلیم و تربیت توجه داشت.
حاجی میرزایی در ادامه به آموزش وپرورش به عنوان یکی از مهمترین اولویت های رئیس جمهور اشاره کرد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید به سه سوال مهم پاسخ دهد که بنا است دانش آموز پس از ترک مدرسه به چه سطح از قابلیت، ظرفیت و شایستگی رسیده باشد؟ چرا باید به این سطح رسیده باشد و چگونه می توان به آن رسید و چطور می شود مطمئن شد این شایستگی تحقق پیدا کرده؟، ادامه داد: در این راستا نیاز به معلمی است که آن را انجام دهد، محتوا و نظام جبران خدماتی می خواهیم که این هدف را محقق کند و نظام ارزشیابی که این هدف را سنجش کند.
رئیس دفتر رئیس جمهور نقطه عزیمت توجه به آموزش و پرورش برنامه درسی برشمرد و اظهار کرد: برنامه درسی روشن می کند که بنا است دانش آموز در انتهای دوره به چه سطحی از قابلیت، شایستگی و ظرفیت برسد.
وی در پایان تاکید کرد: چرخ دنده های نظام تعلیم و تربیت باید در هم افزایی کامل، تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت را تضمین کند.