بازدید وزیر آموزش و پرورش از مرکز شهید باهنر تهران:
معلم حاکمیتی ترین عنصر تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش در نشست با نمایندگان دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، معلم حاکمیتی ترین عنصر تعلیم و تربیت، یعنی رکن رکین تعلیم و تربیت است و این موضوع در طول تاریخ نیز این گونه بوده است و در قرآن کریم نیز در آیات متعددی به این موضوع تاکید شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش های و پرورش، با حضور وزیر آموزش و پرورش، هیأت همراه، رییس دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیأت رییسه دانشگاه و سرپرست مدیریت امور پردیس های استان تهران در نشست با جمعی از فعالان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان که به مناسبت روز دانشجو در مرکز شهید باهنر تهران برگزار شد. دکتر یوسف نوری اظهار کرد: معلم حاکمیتی ترین عنصر تعلیم و تربیت است و در تعابیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز به این نکته تأکید و در قرآن کریم نیز در آیات متعددی به این موضوع اشاره شده است.
وی افزود: امروز در حوزه تربیت اسلامی بحث می کنیم و شهدایی را هم در این مسیر تقدیم کرده ایم. این ها مایه برکت و کم نظیر است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مراکز تربیت معلم در دهه های اخیر، سرشار از صدق و صفا بود و بهترین نیروها در این مراکز تربیت می شدند و دانشجو معلمان بسیار فعال بودند.
وی با اشاره به محرومیت های مراکز دانشسراهای تربیت معلم در دهه های گذشته، ادامه داد: باید همواره از وجود تبعیض ها جلوگیری کرد.
نوری خاطرنشان کرد: درب مکان هایی مانند؛ سازمان پژوهش، مراکز پژوهشی، نیروی انسانی و ... باید برای دانشجومعلمان پژوهشگر باز باشد تا دانشجوها بتوانند به راحتی در مراکز مورد نظر به پژوهش بپردازند.
وی گفت: نیروهائی که در دانشگاه فرهنگیان تربیت می شوند اگر در سمت های غیر آموزشی نیز اشتغال یافتند شخصیت معلمی خود را همواره حفظ کنند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تشکل های دانشجو معلمان باید فعال تر باشند؛ دانشجومعلمان کارهای خیر انجام دهند و در قالب مؤسسات خیریه فعالیت کنند.
عضو کابینه دولت مردمی از تلاش برای تأمین بودجه دانشگاه های فرهنگیان خبر داد و عنوان کرد: در ادامه تحصیلات تکمیلی نباید عجله کرد بلکه باید مهارت ها و توانمندی های خود را افزایش داد.
وی افزود: معلمان باید دارای برنامه درسی و بر آن مسلط باشند زیرا بدون برنامه درسی، دانش آموز کار آفرین و پژوهش محور تربیت نمی شود.
شایان ذکر است؛ در این نشست چهارتن از دانشجو معلمان به نمایندگی از دانشجو معلمان، مطالبی را در حضور وزیر آموزش و پرورش ارائه داند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: توسعه پردیس ها، ارتقای میزان رضایتمندی دانشجو معلمان، تسهیل در ادامه تحصیل، ارتقای معیشت معلمان، فراهم شدن زیرساخت های پژوهشی، اصلاح محتوای درسی با رویکرد تفکر محور به جای رویکرد دانشی صرف، تدوین نقشه 4 ساله پژوهشی، بهره مندی از پژوهش های دانشجو، کاهش سایه کنکور با غنی کردن مراکز تربیت معلمفراگیر کردن فضای تربیتی در تمام عرصه های دانشگاه فرهنگی، وجود تشکل های فعال در دانشگاه فرهنگیان، پیشنهاد جذب یک نخبه دانشجومعلم در هر پردیس، وجود کارنامه فرهنگی در کنار کارنامه آموزشی برای هر یک از دانشجویان، تاکید بر اجرای کامل منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در دانشگاه فرهنگیان، تقویت توان معلمان فارغ تحصیل، ارتقای سطح علمی اساتید دانشگاه فرهنگیان و ...
دکتر حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با تقدیر از اولین حضور مقام عالی وزارت از کانونی ترین مرکز تربیت معلم، اظهار داشت: این مرکز، یکی از قدیمی ترین مراکز تربیت معلم کشور و یکی از مراکز 9 گانه تربیت معلم استان تهران است.
وی با اشاره به دوران کرونا و شرایط اجباری که در این عصر به بشر وارد شده است، این روزگار را دوران کوچ اجباری به فضای مجازی، تغییرات اجباری در زندگی مردم، ورود به شرایط نامرئی وآموزش های مجازی برشمرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه آموزش های مجازی جزیی از آموزش های حقیقی دوران کرونا شده است، به موضوع این آموزش ها در دانشگاه فرهنگیان پرداخت و افزود: اکنون با 24 سرور در حال آموزش دانشجو معلمان هستیم در حالیکه با یک سرور این آموزش ها را شروع کردیم؛ معتقدیم این دانشگاه با این تعداد پراکندگی در آموزش مجازی موفق بوده است.
وی از آمادگی دانشگاه فرهنگیان برای جذب سالانه 25 هزار دانشجو معلم خبر داد و افزود: این امر با تامین بودجه و فضا قابل تحقق است.
دکتر خنیفر ادامه داد: با تامین بودجه و فضا می توان مشکلات کمبود معلم در آموزش و پرورش را تا سال 1403، صددرصد رفع کرد و اگر سالی 20 هزار دانشجو معلم تا سال 1415 جذب شود، مشکل کیفیت در آموزش و پرورش نیز رفع شده و کلاس های درس با جمعیت کمتر دانش آموزان برگزار می شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به برنامه های غیر درسی در دانشگاه فرهنگیان، اظهار داشت: 1500 تشکل، 825 کانون فرهنگی، 325 انجمن علمی، 320 نشریه دانشجویی در این دانشگاه وجود دارد.
وی ادامه داد: کسب رتبه اول قرآن و عترت دربین دانشگاه های کشور از جمله بهترین افتخارات دانشگاه فرهنگیان در سال 1400 بوده، میزبانی از دانشجویان سراسر کشور در دانشگاه اربعین، برگزاری اردوهای جهادی، خصوصا در زمان سیل و حضور بهترین دانشجویان کشور از جوانان پرشعور، با بصیرت و مومن که در صحنه حضور دارند، از افتخارات دانشگاه فرهنگیان است.
دکتر خنیفر از افزایش جذب دانشجو به 25 هزار نفر در سال های اخیر در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و افزود: دانشجویان مطلوب دانشجومعلمانی هستند که از کنکور جذب شده اند و فنون های تدریس و شخصیت معلمی را در مراکز تربیت معلم آموخته اند.