مراسم آیین استقبال از نو دانشجومعلمان در پردیس نسیبه
دکتر عهدیه یداله زاده، سرپرست پردیس نسیبه به نیابت از دکتر بلاغی به حضار و نو دانشجومعلمان خیرمقدم گفت و همچنین هفته وحدت و ولادت با سعادت پیامبر اکرم(ص) را تبریک گفت.
دکتر پرویز انصاری راد، در مراسم استقبال از نو دانشجومعلمان در پردیس نسیبه تهران برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت به دانشجومعلمان، همکاران و مدیران استان ها با تبریک پذیرفته شدن داوطلبان جدید به عنوان دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از اینکه توانستند با شایستگی تمام وارد دانشگاه شوند ابراز خرسندی کرد.
وی با بیان اینکه معلمی شغل نیست، عشق، هنر، ایثار و فداکاری است، افزود: این نوع توصیف و نگریستن شما را تا سی سال به تحرک و تلاش وا می دارد.
دکتر انصاری راد دانشگاه فرهنگیان را دانشگاه زیست محور، شبانه روزی و تربیت محور معرفی کرد و افزود: برای اینکه این عشق به معلمی توام با آرامش و هنرمندی باشد باید در دوران تحصیل در دانشگاه فرهنگیان همگام با ماموریت دانشگاه به وظایف دانشجویی خود عمل نموده و خصوصیاتی را در خود پرورش دهید.
وی در ادامه افزود: آرامش معلم به اقتدار او بستگی دارد و اقتدار معلم به برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه معلمی، عامل بودن به اخلاق و رفتار مناسب با شان و جایگاه معلمی می باشد.
معاون دانشجویی دانشگاه با بیان اینکه خداوند اوّلین معلم انسان است و انسان را برای هدفی والا برگزیده و تربیت نموده است، تصریح کرد؛ انبیا الهی دومین معلم برای بشریت هستند. آنها انسان را به سوی حقیقت دعوت می نمایند و نقش معلم در جامعه، همان نقش انبیاست. انبیا هم معلم بشر بودند.
وی ادامه داد: با توجه به نقش بسیار حساس و مهمی که شما دانشجومعلمان دارید و برای اینکه این مسئولیت توام با اقتدار و آرامش باشد کسب و ارتقا هویت علمی، هویت اجتماعی و هویت اخلاقی و انسانی حائز اهمیت است و این مهم ایجاد نمی شود مگر از طریق مطالعه و علم ورزی، کسب صلاحیت معلمی و توحیدگرایی.
دکتر حسین خنیفر در آیین استقبال از نو دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران ضمن تبریک میلاد پیامبر رحمت(ص) و آغاز هفته وحدت،با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت و جایگاه معلمان کشور، گفت: پیامبر اکرم(ص) به ما آموخت برای تعلیم و تربیت و آموزش انسان ها خام سرایی و تک چشم و تک بعدنگری ممنوع است و باید عمیق و اصیل آموزش داد.
وی با اشاره به اینکه با نگاه به پیشینه آموزش در دنیا می آموزیم ملت هایی با اولویت آموزش می توانند موانع رشد را بزدایند، خاطر نشان کرد: جامعه اگر بخواهد رشد بالا را تجربه کند، تنها از معبر آموزش و پرورش است و بار اصلی آن بر دوش اساتید در تربیت معلمان و معلمان در تربیت دانش آموزان به عنوان سکانداران فردا است، هرکشوری از آموزش آغازکرد موفق شد.
دکتر خنیفر با تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت، افزود: آموزش تعطیلی نمی پذیرد، معلمان روح لطیف و حساس دانش آموزان را در اختیار دارند، بویژه دوران ابتدایی که از آن دوران به گذرنامه زندگی تعبیر شده است.
وی با اشاره به دسته بندی کشورها براساس منابع انسانی، بهداشت، آموزش، زیرساخت های کامپیوتر، روابط انسانی و اخلاق حرفه ای بر اولویت دهی به آموزش در کشور برای توسعه و رشد آن و اهمیت تربیت تاکید کرد و گفت: برای موفقیت باید آغاز تحولات از آموزش صورت گیرد، کلاس درس پایتخت دانش، معلم خردمند جامعه و دانش آموز روح ملی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه ما بهترین مبانی تربیتی، دینی، اسلامی، قرآنی و باستانی را در اختیار داریم و می توان از آن در تربیت شایسته بهره مند شد، گفت: بر اساس دسته بندی کشورها، همواره نظام آموزشی برتر نه تربیت مد نظر بوده است، در غرب با همه نظریه ها و مکاتب هنوز در بحث تربیت با چالش روبرو هستند.
وی با اشاره به الگوهای آموزشی در کشورهای موفق، تصریح کرد: ما نیاز به تغییر در روش ها داریم، به سمت روش های نو حرکت کنیم حتی اگر در غرب تجربه شده باشد، بویژه آموزه و مهارت، آن را مطالعه کنیم به فرمایش امام علی(ع) دانش گمشده مومن است هرجا ببیند می گیرد و بهره می برد.
دکتر خنیفر در ادامه با اشاره به ویژگی های معلم شایسته، و با بیان اینکه نباید معلم دایره المعارف پاسخ در کلاس باشد، تصریح کرد: معلمی شایسته است ضمن طراح حرفه ای سوال، دانش را از مغز دانش آموز خارج کند، کاری کند خود به جواب برسد جامعه ای که سوال نداشته باشد هیچ مسئله ای را حل نخواهد کرد بویژه در بحث های علمی خردورزانه، آن هنگام است که تنور علمی کلاس شعله ور می شوند و خمود و کسل کننده نیستند.
وی بر اهمیت به روز بودن معلمان و پرهیز از خود بسندگی تاکید کرد و گفت: ایجاد حس بسندگی مانع رشد است اساتید باید اهل مطالعه مستمر و مداقه باشند و دانش آموزانی مهارت جو تربیت کنند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان به لزوم زنده شدن نهضت رجوع به کتاب و مقالات اصیل در دانشجویان اشاره و خاطر نشان کرد: دانشجومعلمان باید با مطالعه و اطلاعات موثق همواره حرف نو و جدید در کلاس درس داشته باشند.
وی ضمن ابراز خرسندی از استقبال نخبه ها با رتبه های برتر از حرفه معلمی، اظهار کرد: معلم در کشور ماندگار است، باید قدردان آنها باشیم و افتخار می کنیم دانشگاهی در خدمت تربیت معلم هستیم.
دکتر خنیفر آموزش حضوری و چهره به چهره را بهترین نوع آموزش در نظام تعلیم و تربیت بویژه تربیت معلم دانست و نقطه عطف آن را کارورزی برشمرد و افزود: کارورزی فانوس دریایی نظام تعلیم و تربیت است که باید تقویت شود.
وی با اشاره به تغییرات سریع و چالش های پیش رو، گفت: نمی توانیم با دانش، روش، منش، کنش و پژوهش دیروز مرد فردا را برای تربیت آدم های پس فردا آماده کنیم، باید تمام تلاش خود را بکار ببندیم تا در این عصر بایسته آدم شایسته برای فرداها تربیت کنیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در پایان با بیان اینکه مهم این است که دانش آموزان درست تربیت شوند که از این میهن پر موهبت که میراث خون شهدا و مجاهدت های امام و رهبری است حفاظت کنند، ابراز امیدواری کرد: در سال تحصیلی جدید با همت عالی و تلاش مضاعف اساتید و دانشجویان بتوانیم معلمانی برای پس فردا پرورش دهیم که دانش آموزان را برای آینده تربیت کنند.
حجت الاسلام عسکری در آیین استقبال از نو دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه تهران، ضمن ابلاغ سلام دکتر کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سالروز ولادت پیامبراکرم (ص)، امام صادق (ع) وآغاز هفته وحدت را به حاضران در مراسم تبریک گفت.
وی با تاکید به لزوم توجه اساتید و دانشجومعلمان به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، افزود: گام دوم انقلاب ما را به آرمان بزرگ آن که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی امام زمان (ارواحنافداه) نزدیک خواهد کرد.
مشاور و نماینده وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه این بیانیه با تاکید به فرایند انقلاب در راستای جریان دینی اسلام، از زمان پیامبر(ص) و رخداد غدیر و عاشورا است، تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب ضمن معرفی مقطع کنونی به عنوان دوران انتظار و امید، تذکاری آینده نگرانه ، نوید بخش و جهانی است.
حجت الاسلام عسکری با اشاره به تقابل جریان دینی و غیر دینی در طول تاریخ، دوگانه اسلام و استکبار را پدیده برجسته جهان معاصر معرفی کرد و در این رابطه توجه به سه عنصر انگیزه، مسیر و هدف را تعیین کننده دانست و افزود: خیلی واضح و روشن است که ماهیت انسان ترکیبی از جسم و روح است و تمایلات و خواسته های درونی انسان ریشه در نوع حیوانی و معنوی او دارد، بطوریکه صف بندی فعلی دنیا و جهان هم گویای همین مساله است.
وی در تشریح انگیزه و مطالبات معنوی انسان مسلمان گفت: در آثار بزرگان دینی به ویژه کتاب طلب و اراده مرحوم امام خمینی (ره) نیز عشق به خداوند متعال و هم نوع به عنوان انگیزه و خواسته مطلوب انسان اشاره شده است که بحمدالله همگی شما دانشجومعلمان از آن برخوردار هستید.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: عنصر دیگر مسیر است که منظور از آن کنش و واکنش و فعل و انفعالات زندگی و به تعبیر رایج همان سبک زندگی انسان ها است، روشن است سبک زندگی پیامبران (ص) و ائمه معصومین (ع) در تقابل با سبک زندگی ظالمانی همچون امویان و عباسیان و حاکمان طاغوتی بوده است؛ از این رو لازم است در کارگاه انسان سازی دستگاه تعلیم و تربیت (دانشگاه فرهنگیان) به این مساله توجه شود که سبک زندگی معلم وارسته و برخوردار از ولایت دینی، متمایز از سبک زندگی جریان غیردینی است.
حجتالاسلام عسکری در رابطه با عنصر هدف در اندیشه اسلامی اظهار داشت: بر اساس بینش دینی، هدف باید بندگی خدا و اجتناب از طاغوت باشد چرا که قرآن کریم خطاب به بندگان می فرماید: "ان اُعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت".
مشاور وزیر ، دانشگاه فرهنگیان را یک دانشگاه تربیت محور و انسان ساز دانست که هدف مهم آن تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مؤمن و متعهد، معتقد به مبانی دینی و ارزش های اسلامی و انقلابی، دارای فضائل اخلاقی و ارزش های والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی است.
حجت الاسلام عسکری با اشاره به نقش والای معلمان در هدایت و پیشرفت جامعه، عنوان کرد: رسول خدا (ص) خود را معلم انسان ها دانسته و می فرماید: "انما بعثت معلما؛ همانا من به عنوان معلم مبعوث شده ام". همچنین مقام معظم رهبری فرمودند: معلمان افسران سپاه پیشرفت اسلامی کشور هستند که این تعبیر به دلیل اهمیت و نقش تعیین کننده معلمان در آینده کشور و نظام است.
نماینده وزیر ضمن تبریک به نو دانشجومعلمان، انتخاب دانشگاه فرهنگیان از سوی رتبه های برتر کنکور را نشانگر تعالی روحی دانشجو معلمان و اهتمام آنها به آینده کشور دانست و با اشاره به فرمایش رهبری معظم انقلاب که این دانشگاه را مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت می دانند از مسئولین کشور خواست که در توجه به این دانشگاه بیش از گذشته اهتمام داشته باشند.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در آیین استقبال از نو دانشجو معلمان این دانشگاه در محل پردیس نسیبه تهران، خطاب به مدیران، مسؤولان، استادان، کارکنان، نو معلمان و دانشجو معلمان و کلیه یاوران علمی دانشگاه فرهنگیان با بزرگداشت ایام هفته وحدت و تبریک فرخنده میلاد پیامبر اعظم، رسول مهربانی، حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) با اشاره به نقش اثرگذار پیامبر اسلام (ص) در مسیر حرکت بشریت گفت: پیامبر اکرم (ص) خود را معلم می خواند.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی، با تاکید بر جایگاه جلسات علمی و آموزشی در دیدگاه پیامبر اکرم (ص) تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) در حالی وارد مسجد شد که در آن دو مجلس برقرار بود: در یک مجلس، درس و معارف دینی تعلیم می شد، و مجلس دیگر به دعا خواندن و ذکر معنوی می گذشت. حضرت فرمود: هر دو مجلس فرجامی نیک دارند، در یکی خدا را می خوانند و در دیگری میآموزند و مطالب را یاد میدهند. مجلس آموزشگران و دین آموزان برترند، چرا که من برای تعلیم فرستاده شدهام. قدر رسالت من معلمی است و جایگاه و منزلت معلم فراتر از حدی است که ما بشناسیم و یا بتوانیم قدرشناسی کنیم.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، از خواندن به عنوان نخستین سوره نازل شده بر قلب مطهر پیامبر (ص) از جانب خداوند متعال یاد کرد و گفت: تعلیم دادن، نخستین صفت مهم یادآوری شده از سوی خدا به حضرت محمد (ص) بود.
استاد دانشگاه، تصریح کرد: خداوند معلم است، رسول او معلم بشریت و معلمان، رهرو و طی کننده مسیر نورانی هستند که سرسلسله آن پیامبر خدا (ص) است.
وی، با تجلیل از معلمان راستین و نیک گذشته و قدردانی از فعالان خدمتگزار در عرصه تعلیم و تربیت کشور و همچنین همه نو معلمان آغازگر راه نورانی و با فضیلت علم و دانش، هر شغل را برخوردار از آورده برای صاحبش دانست و اظهار داشت: موضوعات مالی برای برخی افراد در انتخاب شغل اولویت نخست است، اما معلمی، شغل و مسؤولیتی است که در کنار نوع ماموریت و فعالیت کاری، دارای محتوایی ارزشمند و عمیق، توام با اجر اخروی است که قابل قیاس با هیچ شغل دیگر نیست.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی، تربیت انسان را والاترین ارزش واگذار شده از جانب خدا به بنده خود ذکر و تاکید کرد: این فرصت عنایتی است که انبیا و اولیای الهی عهده دار آن بودند، باید به شایستگی قدر این فرصت را دانست.
این مقام مسؤول، خطاب به مسؤولان فعال در دستگاه عظیم تعلیم و تربیت کشور، تصریح کرد: ترسیم آینده بزرگ و تمدن مطلوب گام دوم انقلاب اسلامی، با داشتن مجموعه تعلیم و تربیت بازسازی شده متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب و تحولات مد نظر میسر است، سیستم و مجموعه تعلیم و تربیتی که مناسب با روش ها، حرکات و آرمان ها تحول و دگرگونی را به دنبال دارد.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با تاکید بر نقش و اهمیت نیروی منابع انسانی، از این منابع به عنوان متحول کننده کشور یاد کرد و افزود: مهم ترین اتفاقات در خصوص نیروی انسانی در آموزش و پرورش روی می دهد. آموزش و پرورشی که خواهان مهیا کردن مهم ترین رکن تحول است، خود باید متحول باشد.
استاد دانشگاه، تحول در ساختار، رویکرد، روش و محتواهای آموزش و پرورش را لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: موضوع تحول در ساختارهای فرهنگی کشور توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در زمان گذشته مطرح شد، ایشان مطالبه تحول در ساختارهای آموزشی را هم عنوان کرده بودند، دستیابی به این هدف الزامی است.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی، در پایان بازنگری در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و توجه به بازسازی ساختار تعلیم و تربیت کشور را متناسب با سند تحول بنیادین، لازم و ضروری اعلام کرد.