مدیریت امور پردیس های استان تهران

برگزاری همایش بیانیه گام دوم برای نقش آفرینی دانشگاه فرهنگیان در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی

دکتر معصومه مقیمی دبیرعلمی همایش کشوری بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع ‌نقش دانشگاه فرهنگیان در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی، برگزاری این همایش را اقدامی در راستای لبیک عملی به مطالبه رهبرمعظم انقلاب اسلامی در نقش آفرینی دانشگاهیان در ایجاد تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال 1394 در دیدار با روسای دانشگاه ها مطالبه ای مطرح کردند مبنی بر اینکه در ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش آفرینی دانشگاه لازم است. دانشگاه فرهنگیان نیز به واسطه نگاه و اهتمام ویژه رئیس دانشگاه نسبت به بیانیه گام دوم در زمره اولین دانشگاه هایی بود که برنامه هایی ویژه به این امر اختصاص داد.

وی با بیان اینکه با برگزاری این همایش تلاش شد تا به این پرسش که لوازم تحقق بیانیه گام دوم به عنوان نقشه راه تمدن سازی چیست؟ پاسخ داده شود، اظهار کرد: باتامل بر بیانیه گام دوم انقلاب می توان دانست که دو عنصر تولید فکر و پرورش انسان در کنار سایر توصیه های هفت گانه از عناصری هستند که در ایجاد تمدن نوین اسلامی بسیار به وفور دیده می شود و نقش آفرین است که این عناصر ارتباط مستقیم با ماموریت های دانشگاه فرهنگیان دارد.

دبیرعلمی همایش، ضمن قدردانی از عوامل و حامیان  برگزاری همایش بیانیه گام دوم با اشاره به تدوین محورهای همایش در قالب 4 محور اصلی و 16 محور فرعی، افزود:  بر همین مبنا همایش پیش رو با اهداف گفتمان سازی، تدوین راهبرد های تخصصی و راهکارهای عملیاتی بیانیه گام دوم و همچنین ایجاد تحول در اندیشه، برنامه ها و محتوای دروس با چشم انداز تمدن سازی طراحی شد.

وی اعضای شورای سیاست گذاری و کمیته علمی را با ترکیبی از اساتید دانشگاه های فرهنگیان، تهران، علامه طباطبایی، تربیت مدرس و دانشگاه امام صادق(ع) عنوان و تصریح کرد: همچنین به منظور جلوگیری از سطحی نگری و سطحی سازی نسبت به بیانیه گام دوم، 7 پیش نشست تخصصی با هدف تبیین صحیح و عمیق بیانیه و گفتمان سازی در مجموعه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، تا به بازطراحی سیاست ها و برنامه ها پرداخت و ماحصل این جلسات اندیشه ورزی، ترسیم چشم انداز روشن و افق گشایی های جدید بود.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، همچنین به ارائه شفاهی 11 مقاله در این همایش اشاره کرد و ادامه داد: پس از طی فرآیند طراحی و رونمایی از پوستر همایش و اعلام فراخوان عمومی، مقالات از سوی داوران بررسی و در سه بخش دریافت شد و 11 مقاله برای ارائه شفاهی  در قالب سه پنل تخصصی در این همایش مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: خداوند متعال ما را از زمینه سازان طلوع خورشید ولایت عظما و ولایت امر ولی الله اعظم(عج) قرار دهد تا راهی را که آغاز کردیم با همتی عالی به سلامت بپیمایم.

دکتر حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان، در نخستین همایش کشوری بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع ‌نقش دانشگاه فرهنگیان در ایجاد تمدن نوین اسلامی، ایرانی، تالیف بیانیه گام دوم انقلاب را با قلم گویا و شیوای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) توام با درایت عالمانه دانست و ابراز امیدواری کرد: همگی بتوانیم شاگردان خوبی برای انقلاب و همچنین محقق ساختن منویات مقام عظمای ولایت باقی بمانیم.

دکتر خنیفر، تدوین و گردآوری تک تک کلمات و خطوط بیانیه گام دوم انقلاب را از سر شوق، تجربه، حق گویی و حق پویی رهبر انقلاب ذکر کرد و گفت: این مهم، بر هیچ عزیز اهل قلم و اهل تحقیق و پژوهش پوشیده نیست.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، تحریر بیانیه گام دوم انقلاب را حاصل قلم فردی آگاه، مبارز، حاضر در صحنه و برخوردار از تجارب ارزشمند در همه حوزه ها برای آیندگان دانست و تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب در حقیقت پاسخی مثبت به چگونگی شکر نعمت عظیم انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن است.

وی، با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1397 در دانشگاه فرهنگیان و تاکید ایشان بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه، شعار دانشگاه فرهنگیان را حرکت به سوی اخلاق و تمدن نوین اسلامی ایرانی اعلام کرد و گفت: ارزش کار معلم همیشه محفوظ است، ایران و دنیا در دوران کرونا بیش از پیش به ارزش کار معلم پی برد.

این مقام مسؤول، هر کار بزرگ را توام با رنج بزرگ دانست و افزود: تلاش و رنج رهبر انقلاب در زمان قبل از انقلاب، دوران انقلاب، زمان ترورها، دوران ریاست جمهوری و دوران کنونی تجربه ای اندوخته و بی بدیل است که حاصل آن تحریر و تدوین بیانیه گام دوم انقلاب برای آیندگان است.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را در همه مسائل سیاسی، اعتقادی، دینی و فقهی ممتاز و بی نظیر خواند و با تاکید بر استمرار در مطالعه و متوقف نشدن در خود، از حس بسندگی در علم سخن گفت و خاطر نشان کرد: توقف در خود و دچار توهم شدن عامل نابودی فرد است.

خنیفر، بیانیه گام دوم انقلاب را نقشه راهی روشن مبتنی بر امید، واقع بینی و خوش بینی مومنانه عنوان کرد و گفت: هدف نهایی این بیانیه حفظ میراث عظیم انقلاب و انتقال آن به نسل جدید است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، مسیر طی شده، شرایط کنونی و مسیر پیش رو را از جمله ابعاد مهم بیانیه برشمرد و اظهار داشت: بررسی، آسیب شناسی و قیاس وضع کنونی با گذشته و همچنین ترسیم وضع مطلوب، بهترین اقدام انجام شده در راستای تدوین بیانیه گام دوم انقلاب توسط ذهنی قوی است.

دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، ظرفیت تاریخی 40 سالگی انقلاب، اعجاز انقلاب، نصرت الهی، کامیابی ها، چالش ها، بحران ها، آسیب ها، امتداد جهانی نهضت، هزیمت دشمنان، پیروزی ها، انتقال مسائل به صورت نسل به نسل و ثمردهی دستاوردها را از جمله زمینه های موجود در بیانیه ذکر و یادآور شد: با وجود تحریم های حاکم شده بر کشور، تاب آوری مردم ایران در دنیا و تاریخ بی نظیر است.

این مقام مسؤول، انقلابی ماندن و پیشرفت انقلابی را پیام کلیدی بیانیه اعلام و تصریح کرد: هر صفحه بیانیه حامل رهنمودهایی است که راه آینده را به روشنی برای ما ترسیم کرده است. آرمان بزرگ این بیانیه ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید عظما است.

خنیفر، در ادامه گفت: علم و پژوهش، اخلاق، اقتصاد مقاومتی، استقلال و آزادی، عدالت محوری، عزت ملی، مرزبندی با دشمنان و سبک زندگی از محورهای اصلی و عمیق بیانیه گام دوم انقلاب به شمار می رود. پیام های تدوین شده برای آیندگان کاملا گویا و باور به گفتمان نیز عمیق است.

وی، با اشاره به ورود به دهه پنجم انقلاب از توجه بیش از پیش رهبر انقلاب اسلامی به نسل جوان کشور سخن گفت و افزود: جوانگرا، جوان شناس، جوان باور و جوان یاور بودن از خصلت های مهم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، در پایان از جوانان، عموم آزادیخواهان عالم، مسؤولان و دشمنان ملت و ایران به عنوان مخاطبان اصلی بیانیه یاد کرد و گفت: جلوگیری از انزوا و تحریف بیانیه، تبیین هنرمندانه و هوشمندانه بیانیه برای نسل های مختلف، تسری بیانیه به کلیه فعالیت ها، برپایی جلسات بررسی و تحلیل، بسط نظری، حذف حجاب معاصرت، فهم دقیق و مباحثه و اختراع از مهم ترین وظایف همگان در برابر بیانیه گام دوم انقلاب است.

 

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در نخستین همایش کشوری بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع ‌نقش دانشگاه فرهنگیان در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی با اشاره به رسالت­ های دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: پاکترین و باصفاترین مجموعه فرهنگی در کشور همین دانشگاه فرهنگیان است که با وسعت بسیاری مشغول به فعالیت بوده و اقدامات آنان قابل احترام و تقدیر است.

وی تصریح کرد: سرچشمه بسیاری از خوبی ­ها در جامعه از همین تعلیم و تربیت ریشه می­ گیرد و البته اگر کاستی­ هایی نیز وجود دارد، رفع این کاستی­ ها بایستی از همین دانشگاه فرهنگیان و حوزه تعلیم و تربیت باشد.

حجت­ الاسلام و المسلمین پناهیان با اشاره به سطور بیانیه گام دوم تأکید کرد: همانطور که در بیانیه گام دوم به قیام ملت ها اشاره شده است، توجه به استقلال انسان نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: غرب مفهوم آزادی را بین ما تبدیل به عقده کرد تا ارزش ­هایی همچون استقلال و آزادگی فراموش شود. ما اگر افراد را مستقل از بسیاری عوامل اسارت بخش، بار آوریم؛ بسیاری از مشکلات و کاستی­ ها مرتفع خواهد شد.

حجت­ الاسلام و المسلمین پناهیان در ادامه با تأکید بر جایگاه ویژه دانشگاه فرهنگیان در تعلیم و تربیت نسل آینده کشور، تصریح کرد: از شما بزرگواران تقاضا می­کنم صدها مقاله برای تدوین نظام بروکراسی در آموزش و پرورش بنویسید و کار را به جایی برسانید که منجر به تغییر شود.

وی ادامه داد: وقتی کسب درآمد یک ارزش باشد، لازمه آن این است که فرد مستقل باشد و به سمتی خواهد رفت که فرد به زندگی کارمندی علاقه پیدا کند و در نتیجه، روحیه استقلال طلبی در وی شکل نگرفته و نخواهد گرفت.

حجت ­الاسلام و المسلمین پناهیان تأکید داشت: صرف تعدد قانونگذاری مشکلات را رفع نخواهد کرد بلکه باید به مراکز تعلیم و تربیتی مثل دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه داشت تا استقلال در اندیشیدن و فهمیدن، استقلال برای علاقه­ مند شدن، استقلال برای عمل کردن در یک جمع و مواردی از این قبیل، در مدرسه به وی آموخته شود.

وی ادامه داد: استقلال مفهومی صرفاً ارزشی نیست که بخواهیم به زور به فرزندان­مان بیاموزیم بلکه خود آنان انگیزه پذیرش روحیه استقلال ­طلبی را دارند.

حجت ­الاسلام و المسلمین پناهیان افزود: اگر این روحیه استقلال­ طلبی در مهارت ­های زندگی وارد شود، نتیجه آن همان فرد مؤمن و مجاهدی خواهد شد که ما در حال حاضر با تلاش ­های مکرر چندان موفق به تحقق آن نشده ­ایم.

وی افزود: خمیرمایه بیانیه گام دوم، تحقق اهداف انقلاب است و ریشه انقلاب نیز چیزی جز همان استقلال­ طلبی نخواهد بود.

دکتر سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری در نخستین همایش کشوری بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع ‌نقش دانشگاه فرهنگیان در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی با اشاره به قرار گیری در آستانه هفته وحدت، خاطرنشان کرد: بحث وحدت یک امر تمدنی است و هر جامعه ­ای که به این مقوله توجه نداشته باشد، ناگزیر به ضعف و شکست خواهد رسید، وحدت امری است که در اسلام توجه ویژه ­ای بدان شده است.

وی افزود: کلماتی چون «اعتصموا» و «تعاونوا» و «رابطوا» همگی به اعتلای اجتماع و تدوین تمدن اسلامی اشاره دارد.

دکتر حسینی بحث دانش اندوزی را از موارد مورد تاکید و  بسیار مهم در  اسلام دانست و با بیان اینکه توجه به علم  باید از دوران کودکی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: ایجاد علاقه به علم آموزی در میان کودکان و نوجوانان  از رسالت­ های آموزش و پرورش بوده و از معلمان  انتظار می ­رود که فرزندان را با علم عجین و به آن علاقه ­مند کنند.

معاون پارلمانی ریاست جمهوری با اشاره به روایت معصوم(ع) ادامه داد: از میان فضیلت­ هایی چون حج و صدقه ­دادن، عبادات شخصی و روزه ­داری، این معرفت و شناخت است که از جایگاه بالاتری قرار دارد.

وی با بیان اینکه جامعه ­ای که اهل دانش و بصیرت ورزی باشد، قطعاً جامعه ­ای پیشرو خواهد بود، ادامه داد: دستیابی به تمدن نوین اسلامی نیازمند الزاماتی است و برای رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوبی، باید مجاهدت بسیارکرد.

وی افزود: بایستی ملت و امت آمادگی برای تغییر داشته باشند تا اهداف مورد نظر محقق شود و از این منظر به نیروهای کارآمد و شجاع، تحول­ خواه و عدالت­ طلبی نیاز است که پایه تربیت آنان از همین آموزش و پرورش است.

 دکتر سید محمد حسینی گفت: با سیستم آموزشی کارآمد خواهیم توانست به اهداف بلند و متعالی خود دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در همایش کشوری بیانیه گام دوم انقلاب با موضوع ‌نقش دانشگاه فرهنگیان در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایرانی ضمن قدردانی از توجه این دانشگاه به موضوع بیانیه گام دوم بویژه در بحث ارزشمند تعلیم و تربیت، گفت: پس از انقلاب اسلامی بخش تعلیم و تربیت کشور بخش اصلی ماموریت انقلاب برای حرکت از سقوط رژیم شاهنشاهی به سمت تمدن سازی را به عهده داشت، که می بایست مجموع نسل در اختیار خود را برای رسالت مهمی که برعهده حرکت کنندگان در مسیر انقلاب اسلامی نهاده شده بود، آماده می کرد.

وی با اشاره به شیوه های غیر رسمی تعلیم و تربیت کشور، فضای سال های آغازین انقلاب، دفاع مقدس و فضای تحولی که پس از سقوط نظام طاغوت بوجود آمده بود را زمینه ساز ورود این بخش برای آماده کردن نسل و نیروها در جهت نقش آفرینی در فضای انقلاب برشمرد و افزود: حوزه تعلیم و تربیت رسمی کشور نیزکه باید خود را متکفل تربیت و آموزش نیروهایی که بتوانند با شایستگی، مسئولیت و رسالت های برعهده، کارشناسان و تربیت شدگان این مکتب را ایفا کنند قرار دهد، باید  نگاه جدی به چشم اندازهای نظام داشته باشد و براساس آن حرکت کند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی، خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی را از ماموریت های تعریف شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برشمرد که مقام معظم رهبری برعهده نسل آینده  به معنای جوانان و کسانی که در فضاهای دانشگاهی حضور دارند و در دوره های آینده به عنوان مدیران کشور در عرصه های مختلف باید نقش آفرینی کنند گذاشتند، و اظهار داشت: برای رسیدن به جامعه تمدنی یا یک جامعه دارای تمدن قابل ارائه و الگو برای جوامع دیگر به گونه ای که بتوانیم حوزه تمدنی را رقم بزنید لازم است که هم آحاد جامعه و افراد اجتماع، افراد تربیت شده و ساخته شده براساس ارزش ها و آرمان های مطلوب باشد که مقام معظم رهبری از آن تعبیر به خود سازی می کنند.

وی ادامه داد: همچنین لازم است این آحاد که خود سازی و تربیت یافتگی در وجودشان اتفاق افتاده در فضای به هم پیوسته تر و باهم، جامعه ای آماده برای تمدن سازی را رقم زده باشند.

وی با بیان اینکه  ایجاد این جامعه اسلامی یکی از مراحل اصلی رسیدن به تمدن اسلامی است، گفت: اینجاست که موضوع تعلیم و تربیت و حوزه آموزش و پرورش به معنی عام خود اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، با اشاره به اینکه در مقطع زمانی قرار گرفتن تحت تاثیر نظام و محتوای تربیتی که در مجموعه های نظام حاکم و مناسبات سازمان های بین المللی طراحی می شود،  ناشی از کم کاری ها بوده است، افزود: به عنوان نمونه اجرای سریع و در اختیار قرار گرفتن امکانات دولت و نظام در اختیار سند 2030 که به صورت همه جانبه و فراگیری برای بخش های مختلف عرصه تعلیم و تربیت طراحی می شود، درحالیکه پیش از آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شده و با چالش های فراوانی برای اجرا مواجه می شود.

وی، تعریف تعلیم و تربیت کشور متناسب با فضای تمدن نوین اسلامی را  لازمه دستیابی به یک نسل تمدن ساز برشمرد و تصریح کرد: امروزه تمدن غرب نسبت با مقوله هایی مانند عدالت، مقابله با ظلم، حقوق بشر، حمایت از مظلومان و بسیاری از مقوله های دیگر در حوزه های اجتماعی، مفهوم عمیق معنویت و تعریف درستی که از مفهوم انسان باید اتفاق بیافتد،دچار چالش هایی جدی شده که نتیجه این چالش ها رقم خوردن وضعیت امروز بشر، شکاف های عظیم میان جوامع انسانی، تبعیض، ناتوانی دولت های ثروتمند در توزیع عدالت است و نظام لیبرال دموکراسی در پاسخ به آن ناتوان است، این درحالی است که برخی هنوز دلخوش و به نوعی  فریفته ظواهر و محتواهای ساخته و پرداخته شده برای تمدن غربی و نظام لیبرال دموکراسی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی، با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد تمدنی با محتواها و مبنای الهی، قرانی و مبتنی بر معارف وحیانی هستیم، اظهار کرد: رسیدن به این تمدن نیازمند تربیت انسان هایی توانمند، با اراده، امیدوار، شایسته و مجاهد که در عرصه های مختلف تلاش کنند، است.

وی با تاکید بر ضرورت بازتعریف  نظام تعلیم و تربیت متناسب با آرمان ها بیان شده در گام دوم انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: جسارت در باز تعریف نظام تعلیم و تربیت لازمه یک اقدام تحولی است ماندن و ایستایی در چارچوب ها و قواعدی که سالیان زیادی است در نظام تعلیم و تربیت حاکم بوده قطعا راهگشا نخواهد بود و به اقدام تحولی محسوب نخواهد شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در ادامه با اشاره به لزوم حفظ نقاط ارزشمند تعلیم و تربیت در کنار بازتعریف آن بر مبنای آرمانهای گام دوم انقلاب، گفت: باید جسارت کنار گذاشتن روش های امتحان پس داده فاقد کارامدی و کشف، طرح و عمل به روش های تحولی سرعت بخش تردیدی به خود راه ندهید و در این مسیر حرکت کنید، بی شک دانشگاه فرهنگیان در این حوزه بواسطه اینکه دانشگاه کانونی تعلیم و تربیت کشور است و ماموریت و مسئولیت بزرگ دارد هم در عملیات و هم در ارائه راهکار و الگو به مجموعه های دیگر در این حوزه، تلاش خواهند کرد.