مدیریت امور پردیس های استان تهران

رییس دانشگاه فرهنگیان در دوره بالندگی حرفه ای تحقق سند تحول بنیادین:

تحول امری درون زا است و با آغازگری از خود تحقق می یابد

دومین دوره بالندگی حرفه ای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  با حضور دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان و  استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه در 16 رشته تربیت معلم به صورت کارگاهی پنج شنبه 22 آذر 97 در پردیس شهید چمران تهران برگزار شد.

در این نشست هم اندیشی دکتر خنیفر تحول  را امری درون زا دانست و گفت: قرار نیست تنها با نوشتن سند همه چیز متحول و مطلوب شود بلکه نوشتن سند بهانه ای است برای حرکت به سمت تحول.

وی سند تحول بنیادین را پارادایم و ابزاری برای راهنمایی و حرکت برشمرد و افزود: برای تحقق اسناد بالادستی باید ضمن عبور از پارادایم تفسیر این نص و رساندن به فهم و عملیاتی کردن آن را مد نظر قرار داد.

رییس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: اشرافیت بر متن سند به منظور تحلیل و صحبت از متن سند نه درباره سند برای تحقق آن لازم است.

وی با بیان اینکه بهترین و برجسته ترین اندیشه ها باید برای نظام تعلیم و تربیت طرح مسئله کنند، اظهار کرد: آغاز گر تحول خودمان هستیم، برای تربیت معلمان شایسته مطابق سند باید آستین ها را بالازده و با ساده سازی و عملیاتی کردن آن در جهت تحقق گام برداریم.

دکتر خنیفر شناخت، داشتن آمار و اطلاعات، استدلال قوی و آینده پژوهی را از مولفه های تحقق سند تحول برشمرد و تصریح کرد: شناخت آمایشی و داشتن آمار و اطلاعات دقیق و موثق در نظام آموزشی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی آینده پژوهی در نظام تعلیم و تربیت را برخوردار از جایگاه ویژه دانست و افزود: علاوه بر علم و دانش؛  فن، خلاقیت و مطالعات تطبیقی( تجربیات کشورهای موفق) 50 درصد آینده پژوهی است.

رییس دانشگاه فرهنگیان نبود فراگیران مهارتی را از علل عدم تحقق سند تحول بنیادین دانست و گفت: دانش آموز نیاز به بمباران اطلاعات شفاهی ندارد بلکه باید تربیت مهارتی شوند.

وی به روز شدن، همگامی با تحولات تکنولوژیک، بومی سازی، الگوبرداری، برگزاری جلسات هم اندیشی، حرکت به سمت ابزاری کردن آموزش و اقتباس بوم برای بوم را لازمه حرکت در جهت تحقق برشمرد.

دکتر خنیفر خاطر نشان کرد: معلم آینده باید ذهن دانش آموز را درگیر مشکلات کند نه مشکل گشا، معلم باید ذهن دانش آموزان را درگیر مسائل کرده و برای آن ها سوال ایجاد کند تا شاگردان آن را حل کنند.

وی نیاز به منابع کافی، اطلاعات به موقع و دقیق، سرعت عمل، ایجاد کلاس های مفرح و متنوع، استقبال از تغییر و انتخاب دقیق، نیاز به تقویت آموزش رسانه ای و نیاز به تفکر فردایی را از نیازهای آموزشی در هزاره سوم دانست.

رییس دانشگاه فرهنگیان شرط موفقیت جامعه را درتحقق دو مولفه اساسی توانایی به عنوان اهمیت کار و تمایل به عنوان ضرورت کار برشمرد و افزود: تمایل برای تحقق سند تحول نیازمند التفات و دغدغه ملی است.

وی آموزش را پس از دفاع و امنیت مهمترین اولویت عنوان و اظهار کرد: در سند تحول بنیادین عرصه تعلیم و  تربیت از مهمترین زیرساخت های تعالی همه جانبه است.

دکتر خنیفر با اشاره به اهداف کلان برنامه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش عملکردی کردن آنها را نیازمند پاسخ به سوالاتی از جمله، چیستی برنامه های عملیاتی، منابع مطلوب مورد نیاز، راهکارها، چگونگی، شرایط و فرآیند تحقق آنها برشمرد و مصادیق آنها پرداخت.

وی در پایان تصریح کرد: برای ارتقاء اثربخشی و افزایش کارایی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی نیاز است که تعلیم و تربیت دغدغه ملی و نخبگان باشد و در اولویت دولت ها در برنامه ها و  بودجه ریزی همراه با شاخص سازی، رصد مداوم و الگوگیری  و بومی سازی باشد.

 

کارگروه محتوایی استادان دانشگاه فرهنگیان در تحقق سند تحول بنیادین در بخش عصرگاهی خود به تبیین سند تحول بنیادین وضع مطلوب و حال حاضر و جایگاه نظارت و ارزیابی در آن و نقش استادان دانشگاه فرهنگیان در تحقق آن پرداخت.

تبیین الگوی نظارت و ارزیابی در سند تحول بنیادین از سوی دکتر رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بخشی از کارگاه های برگزار شده در روز نخست بود که طی آن دکتر رعنایی ضمن تشریح واژه های نظارت و ارزیابی و تفاوت آن با واژه های معادل نظیر ارزشیابی در راستای محتوای سند تحول، به بیان جایگاه مطلوب ارزیابی و نظارت در سند و فاصله آن با وضع موجود پرداخت.

همچنین دکتر مددی دبیر شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سخنان خود با موضوع " نحوه اشاعه و اجرای سند در آموزش و پرورش" به بیان رویکردها و بندهای سند پرداخت و چگونگی اشاعه آن در دوره های تحصیلی آموزشی از جمله دانشگاه فرهنگیان را مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه به راهکارهای اجرایی توسط معلمان و استادان دانشگاه فرهنگیان با توجه به ماموریت محور بودن این دانشگاه اشاره کرد.

تبیین فاصله وضع موجود و مطلوب دانشگاه با رویکرد اسناد تحولی از سوی دکتر جواهری دبیر کارگروه محتوایی استادان دانشگاه فرهنگیان در تحقق سند تحول از دیگر بخش های روز نخست بود که طی آن دکتر جواهری به تفکیک چرخش های تحول ازجمله چرخش های عمومی و چرخش در زیر نظام ها با رویکرد تربیت محوری و تفاوت آن با رویکرد آموزش محوری پرداخت.

وی در ادامه تعریف مربی و متربی با توجه به مفاهیم موجود در سند تحول بنیادین را تشریح کرد.